Google Analytics 4

Google stapt over op Google Analytics 4, en wij dus ook

Vanaf 1 juli aanstaande is de huidige versie van Google Anaytics voor gratis gebruikers niet meer beschikbaar. Betaalde gebruikers kunnen nog tot oktober 2023 Universal Analytics gebruiken. Daarna is Google Analytics 4 (GA4) de enige ondersteunde versie. Kort gezegd betekent dit dat je geen webdata meer hebt vanaf de genoemde datum, tenzij je GA4 inregelt.

De verschillen

GA4 is een hele andere tool. Waar de data in Universal Anaytics (eigenlijk GA3) op basis van paginaweergaven is, is dat bij GA4 op basis van events. Het is dus een ander attributiemodel, zoals dat mooi heet. Het houdt in dat er straks meer gekeken wordt naar een serie van gebeurtenissen in één sessie (bezoek), in plaats van de losse datapunten. Het gaat daarbij veel minder om paginaweergaven, maar meer om waardevolle contactmomenten.
Bij dit attributiemodel hoort een andere interface, en dus moet je de tool helemaal opnieuw leren kennen.

De voordelen van GA4

Google belooft dat de nieuwe Google Analytics sneller wordt. Nu moet je soms nog lang wachten op een rapport. Dat is straks dus (hopelijk) verleden tijd.
Daarnaast zijn er nieuwe statistieken toegevoegd. Engagement is daar een voorbeeld van, dat een bezoek meet van langer dan 10 seconden of meer dan 1 pagina. Ook scroll diepte is in GA4 goed zichtbaar.

Het is wel even wennen…

Zoals gezegd biedt GA4 een compleet nieuwe interface, omdat de uitgangspunten van de tool anders zijn. Het is dus niet een nieuw jasje, maar een complete metamorfose.

Waar Universal Analytics nog 150 standaard rapporten kende, kent Google Analytics 4 er nog maar 30. Het kan dus voorkomen dat een rapport dat jij vaak gebruikt, straks niet meer standaard in Google Analytics staat. Gelukkig is er handmatig nog wel het één en ander klaar te zetten.

Waarom nu al GA4 instellen?

Google Analytics 4 is nog niet af. Google heeft een uitrol gedaan, maar is aan de hand van eigen ervaringen en feedback van early-adapters nog aan het bewerken. Toch is het wel zaak om zo snel mogelijk je nieuwe analytics tool klaar te maken voor gebruik. Idealiter verzamel je, tot 1 juli, je data in de huidige analytics én in GA4. Hierdoor kun je alvast aan GA4 wennen, terwijl je nog terug kunt vallen op je vertrouwde tool.

Daarnaast is het prettig voor de data analyse dat je straks in GA4 ook een stukje terug kunt in de tijd. Het zou bijvoorbeeld mooi zijn om heel 2023 te kunnen zien, wat betekent dat je op 1 januari 2023 helemaal klaar moet zijn met de opbouw. De historische data van jouw huidige Google Analytics wordt helaas niet overgezet naar GA4.

Wil jij klaar zijn voor Google Analytics 4? Met de migratie-dienst ben jij binnen no-time over. Door aan te geven welke rapporten of data jij het vaakst gebruikt in jouw huidige analytics, kan ik je zo goed mogelijk helpen om dit in GA4 ook terug te kunnen vinden. Naast de technische migratie krijg je dus ook hulp met de dagelijkse werkzaamheden. Lees er meer over op: